شست و شوی صحیح تابلو فرش

شستشوی تابلوفرش در قالیشویی آئین خراسان مشهد


شست و شوی صحیح تابلو فرش

 

تابلو فرش ها یکی از وسایل تزئینی می باشند که پس از گذشت مدت زمانی از استفاده آن ها دچار گرد و غبار و کثیفی می شوند و فقط به وسیله گردگیری ساده نمی توان آن ها را تمیز کرد و نیاز به تمیزی و شست و شوی اصولی دارند؛ اگر مدت زیادی از زمان خریداری تابلو فرش شما گذشته باشد متوجه می شوید که دیگر درخشش و تمیزی روز های اول را ندارد و رنگ های تابلو کدر شده اند، تابلو فرش های دستبافت جزو مهم ترین، با ارزش ترین و قیمتی ترین وسیله های تزئینی می باشند که باید از آن ها به درستی نگهداری کرد، برای نگهداری اصولی از تابلو فرش ها هر چند وقت یکبار آن ها را گردگیری کنید و به وسیله یک دستمال نم دار روی سطح آن را تمیز کنید

شست و شوی مداوم تابلو فرش ها هم باعث خرابی و کهنگی آن ها می شود و هم از ارزش مالی آن ها کم می شود، اما در برخی شرایط نیاز است که تابلو فرش ها را شست و شو دهید، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه شست و شوی صحیح تابلو فرش ها آشنا شوید.

شست و شوی صحیح تابلو فرش

روش های صحیح مراقبت از تابلو فرش

 

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه از تابلو فرش هایمان مراقبت کنیم ؟ همانطور که گفته شد ، تابلو فرش ها جزو وسیله های گران قیمت می باشند و بهتر است به صورت اصولی از آن ها مراقبت کنیم تا زمان شست و شوی آن را به تعویق بیندازیم ، اگر از این فرش های نفیس قاب شده به درستی استفاده نکنید ، زیبایی و جلوه ی اولیه خود را از دست می دهند.

با رعایت نکات زیر می توانید بهترین نگهداری را از تابلو فرش های خود انجام دهیدف تا در مدت طولانی ترین نیاز به شست و شو داشته باشند.

  • تابلو فرش را با دقت نصب کنید : توجه داشته باشید که هنگام نصب تابلو فرش ها میخ و یا چکش باعث خراش روی تابلو نشوند.
  • تابلو فرش را روی دیوار مناسب نصب کنید : درست است که شما می توانید تابلو فرش خود را روی هر دیواری که بخواهید نصب کنید، اما سعی کنید تابلو فرش ها را روی دیوار نزدیک به پنجره نصب نکنید زیرا هم در معرض نور زیاد و هم گرد و غبار قرار دارد و روند فرسایش تابلو فرش سریع تر انجام می شود.
  • بهترین قاب را برای تابلو فرش انتخاب کنید :قاب تابلو فرش علاوه بر جنبه تزئینی و زیبایی ، وظیفه محافظتی دارد و از ریشه های تابلو فرش محافظت می کند و اگر در حاشیه تابلو فرش عیب و یا ایرادی باشد آن ها را می پوشاند.
  • تابلو فرش ها را روی دیوار های مرطوب نصب نکنید : همانطور که می دانید، رطوبت به بافت و الیاف فرش ها چه ماشینی و چه دستبافت آسیب می زند و باعث پوسیدگی آن ها می شود، پس بنابراین هر چند وقت یکبار دیوار پشت تابلو فرش را چک کنید، که دچار رطوبت نشده باشد و این رطوبت به قاب و بافت فرش نفوذ نکرده باشد.

 

نکاتی که قبل از شست و شوی تابلو فرش لازم است بدانید

 

قبل از شستن تابلو فرش به این مسئله باید توجه کنید که آیا تابلو فرش هنگام شست و شو رنگ پس می دهد یا خیر، زیرا اگر رنگ پس دهد تمام نقش و نگار تابلو فرش از بین می رود و رنگ ها با یکدیگر تر ترکیب می شوند، برای تشخیص دادن این موضوع که تابلو فرش شما هنگام شست و شو رنگ پس می دهد یا نه مراحل زیر را انجام دهید.

  • برای شروع این کار به یک دستمال سفید و تمیز و آب ولرم نیاز دارید.
  • دستمال تمیز را با آب ولرم نمدار کنید.
  • سپس به آرامی روی قسمتی از پزر های تابلو فرش خود بکشید.
  • اگر دستمال سفید رنگی شد نشان دهنده این است که تابلو فرش شما رنگ پس می دهد.
  • پس کار را متوقف کنید و ادامه ندهید و شست و شوی تابلو فرش خود را به قالیشویی ستارخان بسپارید.

غبار گیری تابلو فرش

قبل از اینکه بخواهیم به نحوه شست و شوی تابلو فرش ها بپردازیم، لازم است که با غبار گیری فرش ها آشنا شوید، اگر قبل از شست و شوی فرش این غبار ها و خاک های تابلو فرش را تمیز نکید، هنگام شست و شو به گل تبدیل می شود و بدتر تابلو فرش شما را چرکتاب می کند ، غبارگیری تابلو فرش ها به دو صورت زیر انجام می شود.

  • غبارگیری تابلو فرش به روش سنتی و معمولی : در این روش برای از بین بردن گرد و غبار داخل فرش، آن را می تکانند و برای اینکه گرد و غبار کاملا از بافت فرش خارج شوند، به وسیله چوب به پشت فرش ضربه وارد می کنند، برای استفاده از نوع غبارگیری برای تابلو فرش لازم است که تابلو فرش را از قاب آن جدا کنید. اما برای از بین بردن گرد و غبار تابلو فرش ها می توانید از روش معمولی کشیدن جارو برقی استفاده کنید.
  • غبارگیری تابلو فرش به روش مکانیکی : این روش به وسیله ماشین آلات پیشرفته مکانیکی انجام می شود، از روش غبارگیری معمولا در قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آموزش شست و شوی صحیح تابلو فرش

در این مقاله با نکات نگهداری از تابلو فرش و نکاتی که قبل از شست و شوی تابلو فرش ها باید رعایت کنید ، آشنا شدید ، در ادامه به مراحل شست و شوی و آموزش شست و شوی تابلو فرش در منزل می پردازیم تا بتوانید به راحتی در منزل لکه ها و کثیفی های تابلو فرش خود را از بین ببرید.

  1. برای شستن تابلو فرش ، ابتدا فرش را به آرامی از قاب جدا کنید، توجه داشته باشید که هنگام جدا کردن فرش از قاب، فرش به میخ های کنار قاب گیر نکند و دچار پارگی نشود.
  2. برای غبارگیری تابلو فرش از جارو برقی استفاده کنید، بهتر است این کار را دو بار تکرار کنید تا هیچ گونه گرد و خاکی روی فرش باقی نماند.
  3. پس از غبارگیری فرش را در محیطی که میخواهید شست و شو دهید، پهن کنید. سعی کنید سطح آن شیب دار باشد که آب سرازیر شود و در تابلو فرش باقی نماند.
  4. قبل از اضافه کردن شوینده به فرش، کاملا آن را خیس کنید.
  5. بعد از خیس کردن فرش از محلول شوینده استفاده کنید، بهتر است برای این کار از شامپو فرش استفاده کنید، برای میزان استفاده از شامپو فرش می توانید از راهنمای نحوه استفاده محصول استفاده کنید.
  6. مواد شوینده را به صورت مستقیم روی فرش نریزید، بهتر است از یک اسفنج نرم برای اینکار استفاده کنید. اسفنج را داخل محلول شوینده بزنید و به آرامی روی فرش بکشید.
  7. اجازه دهید شامپو فرش به مدت نیم ساعت روی فرش باقی بماند تا آلودگی ها و کثیفی های فرش را جذب کند.
  8. سپس فرش را آبکشی کنید.
  9. فرش را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا سریع تر خشک شود.

10 . پس از شست و شوی تابلو فرش یکبار دیگر روی سطح آن را جاروبرقی بکشید.

در اخرین مرحله فرش را داخل قاب قرار دهید.

توجه داشته باشید هنگام شست و شوی تابلو فرش به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید، مراحل و نحوه شست و شوی بالا مخصوص تابلو فرش های ماشینی می باشد و به هیچ عنوان تابلو فرش های دستبافت را در منزل شست و شو ندهید ، زیرا بافت و الیاف بسیار حساسی دارند و دچار مشکل می شوند و بهتر است با قالیشویی ستارخان تماس بگیرید و از خدمات شستشوی حرفه ای ما استفاده کنید .

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!