پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش

مقدمه

ایجاد لکه های مواد خوراکی بر روی فرش و مبلمان اجتناب ناپذیر است و نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد. اما برخلاف تصور بسیاری از افراد، پاک کردن تعداد زیادی از این لکه ها به آسانی انجام می شود و در صورت استفاده از مواد صحیح و سرعت عمل در پاک کردن لکه قبل از ماندگار شدن آن، می توان به طور کامل لکه را از سطح مبلمان یا فرش مورد نظر پاک کرد. در بین مواد غذایی مختلف، شاید پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش را بتوان به عنوان یکی از حساس ترین ها در نظر گرفت. زیرا سرعت عمل در پاک کردن آن بسیار ضروری است. در این مقاله، چند روش موثر برای پاک کردن این لکه از روی مبلمان و فرش را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

بایدها و نباید های مربوط به پاک کردن لکه شکلات از روی فرش و مبل

پیش از اینکه مراحل پاک کردن لکه شکلات از روی مبلمان یا فرش را شروع کنید، لازم است تا نکاتی را در رابطه با لکه های حاصل از این ماده غذایی بدانید.

  • شکلات یکی از مواد غذایی دارای چربی است. از این رو، لکه های حاصل از آن، در صورت پاک نشدن سریع، ماندگار شده و انجام مجدد مراحل پاکسازی بر روی آن بسیار سخت خواهد شد.

 

  • شکلات ماده ای است که نسبت به حرارت واکنش نشان می دهد و رقیق می شود. این خاصیت در صورتی که شکلات مورد نظر به شکل لکه بر روی مبلمان و فرش ایجاد شده باشد، می تواند باعث پخش شدن لکه و سرایت آن به سایر بخش های مبلمان یا فرش مورد نظر شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی، به هیچ وجه نباید لکه با آب گرم یا هر نوع حرارت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط باشد.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش

 

  • پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش در صورتی که لکه کهنه شده باشد، با روش های معمول و خانگی امکان پذیر نیست و باید فرش یا مبلمان مورد نظر، توسط افراد حرفه ای شسته شود.

 

  • لکه شکلات در صورت سرعت عمل در پاک کردن آن، با مواد پاک کننده ساده از بین خواهد رفت و نیازی به استفاده از شوینده هایی مانند وایتکس بر روی این لکه نیست. این شوینده های به راحتی به بافت فرش یا مبلمان شما آسیب جدی خواهند رساند.

 

  • اگر فرش شما از نوع دستباف است، بهتر است پاکسازی این لکه را به طور کامل به افراد حرفه ای بسپارید. علت این توصیه ما به شما، احتمال ترکیب رنگ های این دسته از فرش ها و آسیب به بافت فرش است و از این رو بهتر است تا این پاکسازی تحت نظارت فرد متخصص و با موادی که برای بافت فرش مضر نیستند انجام شود.

 

  • در صورتی که لکه مورد نظر بر روی مبل چرمی ایجاد شده باشد، به دلیل احتمال ماندگاری لکه و ایجاد لکه چربی بر روی مبل و همچنین حساسیت این نوع از مبلمان در شستشو، لازم است تا لکه ایجاد شده، صرفا توسط مقداری آب به همراه صابون مایع پاکسازی شود و هیچگونه ماده شیمیایی خورنده مانند وایتکس یا سرکه بر روی این نوع از مبلمان استفاده نشود.

 

 مراحل پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش

برای پاک کردن لکه به جای مانده از شکلات از روی مبلمان یا فرش و موکت، لازم است تا مراحل زیر را طی نمایید:

1- در صورتی که لکه به تازگی ایجاد شده است، سریعا نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید. به این منظور، در مرحله اول، باقیمانده شکلات را که در بافت فرش یا مبلمان فرو نرفته است توسط یک قاشق غذاخوری جمع کنید. مراقب باشید که باعث پخش شدن لکه نشوید.

2- در صورتی که مدتی از ایجاد لکه گذشته است یا شکلات دارای غلظت و چسبندگی بالایی است و به راحتی از سطح مورد نظر جدا نمی شود، تکه ای یخ را بر روی آن قرار دهید و پس از آب شدن مقداری از یخ، شکلات مورد نظر را با ناخن و به آرامی از روی سطح مورد نظر جدا کنید.

3- پس از برداشتن مقادیر اضافی شکلات از سطح مورد نظر، برای پاک کردن لکه به جای مانده، محلولی شامل 1 قاشق غذاخوری سرکه (ترجیحا سرکه سفید) به علاوه 1 قاشق غذاخوری مایع دستشویی (صابون مایع) را در یک فنجان آب ولرم متمایل به گرم مخلوط کرده و توسط یه تکه ابر یا اسفنج، لکه مورد نظر را به این محلول آغشته نمایید.

پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش

 

4- در صورتی که لکه مورد نظر مقاوم شده است، ابر را چندین بار بر روی لکه بکشید و کمی صبر کنید. لکه با تکرار این عمل کمرنگ شده و از بین خواهد رفت. هیچگاه برای پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش، از مواد پاک کننده ای مانند وایتکس یا مشابه آن استفاده نکنید. این مواد، باعث وارد آمدن آسیب جدی به بافت فرش یا مبلمان شما خواهند شد.

5- پس از چند دقیقه، باقیمانده محلول را با یک پارچه تمیز از تمامی قسمت های لکه پاک کنید. در صورت ماندگار بودن لکه، برای انجام مجدد پاکسازی، از یک پارچه تمیز استفاده کنید و پارچه آغشته به شکلات های پاک شده را بر روی مبل یا فرش نکشید.

6- در صورتی که پس از انجام مراحل فوق، لکه از بین نرفت یا اینکه مدت زیادی از ایجاد لکه مورد نظر می گذرد، بهتر است با متخصصان شستشو فرش و مبلمان تماس بگیرید تا با استفاده از دستگاه های پیشرفته و مواد شوینده ویژه پاک کردن لکه ها، اقدام به پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش شما کنند.

 

سخن آخر

در فرایند از بین بردن لکه های حاصل از مواد غذایی مانند پاک کردن لکه شکلات از روی مبل و فرش، سرعت عمل در کنار به کارگیری مواد پاک کننده مناسب، بسیار موثر است و درصد بالایی از این لکه ها، با موفقیت از سطح مورد نظر پاک خواهند شد. اما در صورت ماندگار شدن لکه، معمولا مراحل پاکسازی آن کمی مشکل خواهد بود و متاسفانه درصد قابل توجهی از افراد، برای از بین بردن این لکه ها، از پاک کننده های اسیدی و بازی استفاده می کنند که علاوه بر ایجاد آسیب جدی به بافت فرش و مبلمان، در مواردی نیز می تواند باعث ماندگاری لکه یا ایجاد لکه های جدیدتر شود. از این رو، در این مواقع بهتر است حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!