پاک کردن لکه خون

مقدمه

ایجاد یک لکه بر روی فرش، منظره ای را ایجاد می کند که بسیاری از افراد از دیدن آن وحشت دارند به ویژه اگر این لکه ها در جایی ایجاد شوند که در چشم هستند و پنهان کردن آنها از دید دیگران کار ساده ای نباشد. در بین مواد مختلفی که می توانند بر روی فرش، لکه های ماندگار یا سخت ایجاد کنند، لکه های خون شاید از همه آنها بدتر یا حتی چندش آورتر به نظر برسد. پاک کردن لکه خون ، اگرچه شاید سخت به نظر برسد، اما اینطور نیست و بسیار ساده است. در این مقاله، روش های متعددی را برای پاک کردن این لکه از روی فرش بررسی خواهیم کرد.

 

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش

فرش ها از نظر نوع بافت و جنس نخ های مورد استفاده در بافت آنها، به دو نوع فرش های دستباف و ماشینی تقسیم می شوند.

 

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش دستباف

در فرش های دستباف، از نخ هایی با الیاف ابریشم، پشم، پنبه، کنف و الیاف طبیعی دیگر استفاده می شود. این دسته از الیاف، روش های شستشوی خاصی را نیاز دارند و در صورت ایجاد لکه های مقاومی مانند خون بر روی این دسته از فرش ها، باید بلافاصله برای پاک کردن آنها اقدام کنید زیرا ماندگاری خون بر روی این دسته از فرش ها، فرایند پاک کردن آن را بسیار دشوار می کند و می تواند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خاص، به بافت و رنگ فرش آسیب برساند.

 

برای پاک کردن لکه خون تازه از روی این دسته از فرش ها، می توانید مراحل زیر را طی نمایید:

1- در اسرع وقت توسط یک پارچه تمیز و خشک، خون اضافی (در صورت وجود) را از روی فرش جمع کنید. مراقب باشید خون را به سمت سایر قسمت های فرش پخش نکنید.

2- توسط یک حوله مرطوب با آب سرد، لکه را تا حد امکان کمرنگ کنید.

3- مقدار کمی سرکه سفید یا محلولی از ترکیب نیم لیتر آب سرد و 4 قاشق نمک را به وسیله یک حوله بر روی لکه بمالید. مراقب باشید که لکه رقیق شده به سایر بخش های فرش کشیده نشود. (در صورتی که لکه مورد نظر در هر یک از 4 گوشه فرش ایجاد شده باشد، می توانید قسمت مورد نظر را در محلول نیم لیتر آب سرد و 4 قاشق نمک به مدت نیم ساعت خیس کرده و پس از آن با حوله خشک بر روی آن بکشید تا لکه کمرنگ شود.

4- در صورتی که لکه هنوز کمرنگ نشده است، می توانید از محلول های پاک کننده (به غیر از محلول های جرم گیر مانند جوهر نمک، وایتکس یا سفید کننده، هر نوع پاک کننده سطوح و تمامی پاک کننده های دارای آنزیم) به صورت رقیق شده یا ترکیب مقادیر از پودر بچه با آب (ترکیب به صورت خمیر باشد و باید تا زمانی که خشک شود بر روی فرش باقی بماند. در صورت در دسترس نبودن پودر بچه، می توانید آرد ذرت یا نشاسته ذرت را جایگزین پودر بچه کنید.) استفاده کنید. برای پاک کردن لکه خون، یک تکه ابر را به محلول مورد نظر آغشته کرده و آن را به آرامی بر روی لکه مورد نظر بکشید و پس از گذشت 30 دقیقه، با یک اسفنج مرطوب شده با آب سرد، باقی مانده مواد را از روی فرش پاک کنید.

 

پاک کردن لکه خون

پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش ماشینی

در بافت فرش های ماشینی، برخلاف فرش های دستباف، از الیاف طبیعی استفاده نمی شود و الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی، پلی استر، پلی پروپیلن، اکریلیک، نایلون و… در در بافت این فرش ها کاربرد دارند. این الیاف نیز، اگرچه به صورت مصنوعی تولید می شوند اما شرایط شستشوی خاصی را در صورت ایجاد لکه بر قسمتی از آن نیاز دارند و نمی توان از مواد شیمیایی و یا بعضی از پاک کننده ها بر روی این فرش ها استفاده کرد. همانند فرش های دستباف، در صورت ایجاد لکه های سختی مانند لکه خون بر روی این فرش ها، بهتر است در اسرع وقت اقدامات پاکسازی این لکه ها آغاز شود.

 

به منظور پاک کردن لکه خون تازه از روی فرش های ماشینی، مراحل زیر را طی کنید:

1- این لکه، از دسته لکه های مقاوم و ماندگار است. بنابراین باید در اسرع وقت، پاکسازی آن شروع شود. همانند فرش های دستباف، اگر مقداری خون بر روی فرش مانده و هنوز در بافت فرش فرو نرفته است، آن را با یک پارچه تمیز و خشک، با دقت و بدون پخش کردن این لکه و رساندن آن به سمت سایر قسمت های فرش، از روی فرش جمع کنید.

2- توسط یک حوله مرطوب شده با آب سرد، لکه را تا حد امکان کمرنگ کنید.

3- همانند فرش های دستباف، به وسیله مقدار کمی سرکه سفید یا محلولی از ترکیب نیم لیتر آب سرد و چهار قاشق نمک، لکه را کاملا بپوشانید و پس از گذشت نیم ساعت، با حوله خشک بر روی آن بکشید تا لکه کمرنگ شود.

4- در صورت ماندگار بودن لکه و کمرنگ نشدن آن، مقداری از یک محلول پاک کننده (به غیر از محلول های جرم گیر مانند جوهر نمک، وایتکس یا سفید کننده، هر نوع پاک کننده سطوح و تمامی پاک کننده های دارای آنزیم) را با نیم لیتر آب رقیق کنید و توسط یک ابر، لکه خون را کاملا به محلول آغشته کنید. پس از گذشت 30 دقیقه، با یک اسفنج مرطوب شده با آب سرد، باقی مانده مواد را از روی فرش پاک کنید.

5- در صورتی که با طی کردن این مراحل، لکه همچنان ماندگار باشد، می توانید از محلول آب اکسیژنه به صورت رقیق شده با آب و با نسبت 1 به 4 (1 سهم آب اکسیژنه و 4 سهم آب) استفاده کنید. دقت داشته باشید که این محلول می تواند به رنگ فرش آسیب برساند و بهتر است پیش از استفاده از این محلول بر روی لکه مورد نظر، مقداری از آن را با ابر بر روی بخش کوچکی از فرش که در معرض دید نیست (مانند زیر مبل ها یا کناره های فرش) بکشید و پس از گذشت نیم ساعت در صورتی که رنگ فرش تغییری نکرد، از آن برای پاک کردن لکه خون استفاده کنید.

 

پاک کردن لکه خون

پاک کردن لکه خون خشک از روی فرش ماشینی و دستباف

لکه خون خشک شده، چه بر روی فرش های ماشینی و چه دستباف، معمولا سخت پاک می شود و مقاومت زیادی دارد. برای پاک کردن این نوع لکه، ابتدا مقداری آب سرد را بر روی لکه مورد نظر اسپری کنید و کمی شکر یا نمک بر روی آن بپاشید و اجازه دهید تا این مواد بر روی لکه خشک شود. پس از آن، با کشیدن یک برس بر روی لکه، می توانید آن را تمیز کنید. مواد شیمیایی مانند مایع ظرفشویی یا شوینده های صابونی نیز برای پاک کردن لکه های قدیمی خون از روی فرش، مفید هستند.

 

نکات مهم درباره پاک کردن لکه خون از روی فرش

ایجاد هر لکه ای بر روی فرش، می تواند باعث خراب شدن تصویر آن در ذهن شما شود و زیبایی فرش را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، بسیاری از افراد پس از ایجاد لکه بر روی فرش، به دنبال انواع و اقسام روش هایی هستند که می تواند این لکه را سریعا از روی فرش پاک کند. اما دقت داشته باشید که برای پاک کردن لکه هایی مانند لکه خون از روی فرش، لازم است تا نکات مهمی را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  • دستمال یا اسفنج را با شدت روی فرش نمالید. این کار باعث پخش شدن لکه و رسیدن آن به سایر قسمت های فرش خواهد شد. به جای این کار، می توانید با فشار دادن حوله یا اسفنج بر روی لکه و برداشتن آن و تکرار این عمل، لکه را بدون پخش شدن از بین ببرید.
  • در استفاده از آب زیاده روی نکنید. لکه مورد نظر شما صرفا باید مرطوب شود. استفاده زیاد از آب، می تواند باعث پخش شدن لکه بر روی فرش شود.
  • به هیچ وجه از آب گرم و داغ برای پاک کردن لکه خون استفاده نکنید. درجه حرارت بالای آب، باعث ماندگاری لکه بر روی فرش می شود.
  • اگر می خواهید لکه خون را با بخارشوی پاک کنید، باید دقت داشته باشید که این محصول، صرفا برای فرش های ماشینی قابل استفاده است و در صورت استفاده بر روی فرش های دستباف، رنگ الیاف فرش را با یکدیگر ترکیب خواهد کرد و فرش شما خراب می شود.
  • به هیچ عنوان از پاک کننده های حاوی اسید و باز مانند جرم گیرها، سفید کننده ها و پاک کننده های سطوح برای پاک کردن لکه خون ایجاد شده بر روی فرش استفاده نکنید. این مواد می تواند باعث ایجاد آسیب جدی به فرش شما شود.
  • در صورتی که با انجام مراحل گفته شده در این مقاله، لکه همچنان ماندگار است، بهتر است از افراد متخصص در این زمینه یا یک قالیشویی معتبر کمک بگیرید.

 

 

 

 

 

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!