رفو کردن فرش در منزل

رفو کردن فرش در منزل

قبل از  رفوگری فرش ابتدا باید به خوبی شسته شود، تا برای رفوگری آماده گردد. برای اینکه کار به درستی و ظرافت صورت بگیرد لازم است تا همه آلودگی ها و غبارات فرش گرفته شود. بنابراین همیشه رفوی فرش بعد از شستشو و نظافت کامل فرش انجام می شود. وقتی فرش را برای شستن تحویل قالیشویی می دهید همه مراحل شستشو طبق روال عادی خواهد بود. در انتها می توان ایرادات فرش را برطرف کرد.

برای استحکام بیشتر فرش قبل از هر اقدامی، شیرازه دوزی و پرداخت ریشه ضروری است. متناسب با رنگ زمینه فرش از نخ های کلافی جداگانه برای ترمیم و رفوی فرش استفاده می شود. این کار را می توان بارها و بارها در طی زمان های مختلف انجام شود. در واقع عملیات رفو کردن فرش کاری نیست که تنها یکبار انجام شود. برخی از فرش های قدیمی در طول عمر خود چندین بار مورد مرمت و تعمیر قرار رگرفته اند. راز زیبایی فرش های رفو شده در دستان هنرمند استادکار و به کارگیری ابزار مناسب است.

مراحل رفو کردن فرش در خانه

نکته مهم در مورد شستشوی فرش است فرش های آسیب دیده را نباید در خانه بشویید. موقع شستن فرش، امکان پاره شدن محل پوسیدگی و یا وارد شدن خسارت بیشتر به فرش وجود داد. اگر میزان آسیب به فرش خیلی زیاد است حتما فرش را برای شستن به کارگاه قالیشویی بفرستید.

مراحل رفوی فرش در منزل و کارگاه تقریبا تشابهاتی دارد. برای شروع فرش باید کامل تمیز شود. با استفاده از جاروبرقی دو طرف فرش به طور عمق غبارگیری می شود. برای اینکه دید کافی وجود داشته باشد فضایی روشن و پر نور را در نظر بگیرید.

برای اینکه استاد رفوگر تسلط بیشتری داشته باشد، در یک مکان راحت نشسته و به دیوار تکیه می دهد. در مورد قالی های کوچک می توان فرش را روی پا قرار داد ولی برای فرش های بزرگ تر نشستن روی چهارپایه کوتاه، کار را راحت تر می کند.

نحوه رفو کردن لبه‌های ساییده فرش

ساییدگی لبه های فرش پدیده ای رایج است. به خصوص ریشه های فرش بیش از سایر قسمت ها دچار ساییدگی و آسیب می شود. معمولا بعد از مدتی ریشه های فرش در اثر ساییدگی، کنده شده و از بین می رود.

رفع حاشیه‌های پوسیده فرش

قبل از رفوی فرش حتما ابتدا ریشه ها و لبه های پوسیده و ساییده شده، جدا می شود. همه قسمت های آسیب دیده و پوسیده باید جدا شود. در غیر این صورت نتیجه رفو، سست و ضعیف خواهد بود

ترمیم کردن فرش در محل پارگی

پارگی فرش با استفاده از سوزن رفوگری قابل ترمیم است. لز رنگ متناسب با فرش برای رفوی قسمت پاره شده استفاده می شود و با سوزن دو قسمت به هم دوخته می شود. در صورتی که محل پارگی دارای پوسیدگی هم باشد امکان ترمیم پوسیدگی انجام می شود و بعد لبه ها به یکدیگر دوخته خواهد شد.

رفو کردن فرش در منزل

اهمیت رفو کردن فرش

رفو ترفندی برای از بین بردن محل آسیب دیدگی الیاف فرش است. گاهی در اثر برخی حوادث ناخواسته، بخشی از فرش زیبای اتاق خواب یا پذیرایی منزل دچار ایراد می شود. سوختگی فرش در اثر خاکستر سیگار یا زغال، بسیار رایج است. کنده شدن ریشه ها در اثر شستشوی نامناسب، پوسیدگی و …. در اغلب موارد دیده می شود. همه این مشکلات را می توان با رفو، برطرف کرد. فرش کالای یکبار مصرف نیست که به محض پیدا شدن عیب و ایراد، آن را دور بیندازید. فرش ارزشمند و نفیس است. این روزها قیمت خرید فرش روز به روز در حال افزایش است. با ترمیم فرش، امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد.

عواملی همچون حمله حشرات و به خصوص بیدزدگی، مشکلات رطوبت و پوسیدگی، خطرات ناشی از سوختگی و آتش سوزی همواره در کمین فرش ها نشسته است. برای جایگزین کردن فرش اسیب دیده و خرید یک فرش جدید ناچارید هزینه زیادی بپردازید. به صرف هزینه ای بسیار کمتر می توان ایرادهای فرش آسیب دیده را ترمیم کرد.

رفو کردن فرش یک تکنیک تخصصی است که آمیزه ای از مهارت و هنر استادکار است. برای اینکه محل رفو دیده نشود، لازم است تا با ظرفات هر چه تمام تر محل آسیب، ترمیم شود. این کاری نیست که بدون تجربه و مهارت بتوان انجام داد. افرادی که در این حرفه شاغل هستند همگی از متخصصین صنعت فرش بافی به حساب می آیند. با رفوی فرش می توان آثار همه آسیب های قبلی را از بین برد و طول عمر فرش را افزایش داد.

رفوگری فرش

رفوگری فرش را به متخصصش بسپار

ترمیم و بازسازی بخش‌های آسیب دیده فرش را رفوگری فرش می‌گویند. رفوگری فرش توسط قالیشویی و یا افراد مجرب در حرفه رفوگری فرش انجام می‌شود. رفوگری فرش یک کار کاملا تخصصی است. رفوگری فرش یکی از خدمات پردرخواست در مجموعه “قالیشویی ستارخان” است. رفوگری فرش یا همان ترمیم فرش پوسیده جهت از بین بردن پارگی فرش ماشینی یا تعمیر شیرازه فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت رفو فرش دستباف از رفوگری فرش ماشینی بیشتر است. تعمیر فرش یا همان رفوگری فرش خدمتی است که تنها باید به دست فرد با تجربه انجام شود.

رفو فرش جزو خدمات پردرخواست برای فرش‌های گران قیمت در قالیشویی ستارخان است. قیمت رفو فرش بسیار مناسب تر از تعویض فرش است. هزینه رفو فرش سوخته قدیمی دستباف با هزینه رفو فرش ماشینی کاملا متفاوت است.

رفوگری فرش چیست؟ چه زمانی نیاز به رفوگری فرش داریم؟

در بسیاری از موارد دیده شده که فرش به دلیل استفاده بیش از حد و در معرض نور مستقیم قرار گرفتن، دچار فرسودگی و پوسیدگی شده است. همچنین در بعضی مواقع فرش به دلیل سوختگی‌های ناشی از زغال یا سیگار، پاره شدن و بید زدگی نیز دچار آسیب خواهد شد که در این مواقع به ترمیم فرش یا همان رفوگری فرش نیاز دارید. هزینه رفو فرش سوخته را از متخصصین ما در تماس با قالیشویی ستارخان دریافت نمایید.

نگهداری از فرش فراتر از نگهداری از وسایل خانه است زیرا فرش دستباف ایرانی به دلیل برخورداری از زیبایی خیره‌کننده و کیفیت بسیار بالا در جهان شهرت دارد. به‌طورکلی ایران را با فرش دستباف آن و فرش دستباف را با نام ایران می‌شناسند. علی‌رغم شهرت، اصالت و قدمت بالای این نوع از فرش‌ها بسیار اتفاق می‌افتد که فرش دچار آسیب‌دیدگی یا پارگی می‌شود. به دلیل ارزش بالای مادی و معنوی فرش‌ها که به دست هنرمندان، افراد بزرگ و زنان روستایی بافته می‌شوند.

رفوگری فرش امری رایج است تا فرش قیمتی و دارای ارزش معنوی حفظ شده و از بین نرود. ترمیم فرش باعث طولانی‌تر شدن عمر آن و بازیافتن زیبایی و جلای قبلی فرش است که منجر به کاربردی شدن و استفاده مجدد از آن در محیط نیز می‌شود. مرمت فرش اقدام حرفه‌ای است که فردی ماهر برای ترمیم فرش آسیب‌دیده و تبدیل آن به شکل نخست انجام می‌دهد.

مزایا رفوگری فرش

رفو فرش و مرمت آن باعث می‌شود فرشی که در حال نابودی و از بین رفتن است احیا شده و نه تنها ارزش مادی آن باز گردانده می‌شود بلکه ارزش معنوی و تاریخی و هنری آن نیز حفظ و نگهداری شود. فرش هنر دست است و حفظ انواع و طرح‌های قدیمی آن بخشی از فرآیند حفظ تاریخ هنر ایران محسوب می‌شود.

تاریخچه رفوگری

مرمت فرش از این نظر اهمیت دارد که هر چه فرش عمر بیشتری کند ارزش بیشتری پیدا می‌کند. عمر و ماندگاری از ویژگی‌های فرش دستباف محسوب می‌شوند. این نوع فرش‌ها نسبت به نمونه‌های دیگر، دارای عمر بیشتر و قابلیت بسیار بالاتر برای پاکیزگی و نظافت هستند. زیبایی فرش دستباف بر اثر پا خوردن، نور و شستشو افزایش پیدا می‌کند و چشم‌نوازی خود را از دست نمی‌دهد. این موضوع در فرش‌ها رنگ‌شده با مواد طبیعی بیشتر قابل رویت است. ارزش مالی و هنری فرش‌های دستباف با گذشت زمان افزایش می‌یابد. در نتیجه ترمیم فرش و رفوگری آن این امکان را می‌دهد که فرش‌ها طول عمری بیشتر و ارزشی بالاتر داشته باشند.

برای ترمیم ورفوگری فرشهای خود میتوانید با قالیشویی ستارخان در تماس باشید تا از راهنمایی های متخصصین ما بهره مند شوید.

 

 

امکان ارسال نظر وجود ندارد!